Jawa 50 typ 551 Jaweta
Jawa 50 typ 551 Jaweta
V letech 1958 až 1962 se v Jawě v Praze Nuslích přesto vrátili k výrobě malého motocyklu. Jednalo se o malý moped Jawetta, který je dnes téměř zapomenutý. Motory pro tyto mopedy se vyráběly v Českých Budějovicích. Moped existoval ve dvou variantách, Jawetta Standard dostala tehdy módní karosovaný zevnějšek, typ Sport měl zvětšený výkon motoru, větší nádrž a sportovní švih.
Vzduchem chlazený dvoutaktní jednoválec měl objem 49,8 cm3. Moped Jawetta Standard měl výkon 1,1 kW (1,5 PS) při 4500 ot. za min., max. rychlost 45 km/h, hmotnost 47,5 kg a spotřebu jen 1,65 l/100km. Palivová nádrž byla menší o objemu 2,7 litrů oproti 6,5 litrové u modelu Sport. Jawetta Sport měla výkon 1,4 kW (2 PS) při 6000 ot. za min, rychlost 51 km/h, hmotnost 50,5 kg a spotřebu 1,8 l/100km. Moped měl dvoustupňovou převodovku s řazením otočnou rukojetí, zapalování setrvačníkovou magnetkou 20 W. Rám byl otevřený svařený z výlisků z ocelového plechu. Přední kolo zavěšeno ve dvojici kyvných vahadel na konci tenké vidlice svařené z ocelových výlisků. Odpružení vynutými pružinami s pryžovými dorazy. Zadní kolo uloženo v kyvné vidlici odpružené jednou vinutou pružinou pod sedlem (jako u pozdějšího systému Yamaha Monocross) s pryžovými dorazy. Bubnové brzdy na obou kolech, přední ovládána páčkou na řidítkách, zadní zpětným pohybem šlapadel. Kola měla pneumatiky 2,00-23.
- Katalog náhradních dílů (1,9 MB)
- Návod k obsluze (1,5 MB)
- Elektrické shéma
Technické parametry:
Motor: | 2takt, vzduchem chlazený jednoválec s vratným vyplachováním a rozvodem pístem. |
vrtání x zdvih,obsah,výkon,kompresní poměr: | 38x44mm / 49,8 ccm / 1,1 kW/4500 1/min / 7,5:1 |
Převodové ústrojí: | Dvoulamelová spojka v olejové lázni s přímým ovládáním páčkou na řiditkách, společnou s otočnou rukojetí pro řazení dvoustupňové převodovky |
Podvozek: | otevřený rám, svařený z výlisku z ocelového plechu Přední kolo - zavěšeno ve dvojici kyvných vahadel na konci tenké vidlice svařené z ocelových výlisku. Odpružení vinutými pružinami s pryžovými dorazy. Zdvih odpružení 62 mm Zadní kolo - uloženo v kyvné vidlici odpružené jednou vinutou pružinou pod sedlem s pryžovými dorazy. Zdvih odpružení 58 mm. |
Rozměry a hmotnosti: | rozvor - 1210 mm délka - 1850 mm šířka - 590 mm výška - 1035 mm světlá výška - 140 mm pohotovostní hmotnost - 47.5 kg užitečná hmotnost - 130 kg |
Výkony: | max. rychlost - 45 km/h max. stoupavost 15% spotřeba paliva 1,65 l/100km |
Rok výroby: | 1958 - 1962 |
Primární převod: | ozubenými koly s čelním šikmým ozubením ve stálem záběru 4.75:1 (12/57). |
Sekundární převod: | válečkovým řetězem 12.7*8; 100 článku, převodový poměr 2.92:1 (12/35). |
Celkové převody: I.( sek.kolečko 13 zubů) | |
1.převod | 1:30,22 |
2.převod | 1:17,64 |
3.převod | 1:7,74 |